Home Ce am mai aflat Hrisca, buna la toate

Hrisca, buna la toate

by Andra

Cauti un inlocuitor de orez, faina, cartofi sau amidon, pentru a “ingrosa” tocanita sau ciorba? Sau chiar o garnitura simpla pentru un gratar? Cand avem pofta de o tocanita, din orice fel de legume si nu vrem sa punem nimic din lista celor despre care stim sigur ca doar ingrasa si nu au fibre, ba mai si contin gluten, hrisca e alternativa perfecta. 

Am descoperit-o atunci cand am inceput sa caut un inlocuitor pentru orez, dupa ce am aflat, ca alb si frumos, cum e in supermarket, nu mai contine fibre si nici vitamine si minerale in cantitati importante, fiind rafinat. Si, cel mai important, imi ingreuna tranzitul. 

In aceeasi situatie, frumoasa si alba, am constatat ca e si faina, si ea goala de nutrienti si fibre, prin rafinarea cerelelor din care e produsa.

Despre cartofi, mi-a fost simplu sa inteleg ca nu facea casa buna cu legumele, care au si ele amidon. 

Si imi plac mancarurile din legume, cu putin sos de ardei, cu putina ceapa si verdeata multa…le recunoasteti, tocanitele noastre.

Dupa putine cautari, am gasit solutia. Si e una incredibil de valoroasa nutritional, baza bucatariei rusesti.

Hrișca nu este o cereală, ci o plantă ierboasă ale cărei semințe sunt comestibile. Este bogata in fibre insolubile, astfel ca functia care ajuta tranzitul intestinal e asigurata.

Este bogată în vitaminele E, B1 şi B2, dar şi în proteine, carbohidraţi, fibre, fosfor, magneziu, cupru, zinc, mangan, seleniu şi fier, adica doar ea fiarta sau hidratata e un aliment complex. De mentionat ca proteinele din hrișcă sunt de înaltă calitate, conținând toți cei opt aminoacizi, inclusiv lizină.

Si desi la inceput am folosit-o pentru a “ingrosa ciorbele sau tocanitele”, hrisca a devenit solutia de criza, cand nu am multe prin casa, pentru ca pot pregati toate mesele bazandu-ma pe ea.

Este o solutie de inlocuire a orezului din combinatia extrem de gustoasa dar tare nefericita cu carne in sarmale, o pui in orice ciorba care este cam fluida si are carne, langa care, din nou, nu e bine sa pui orez sau cartofi si e cea mai rapida solutie de mic dejun in bauturi de soia, migdale, cocos sau lactate, dupa gust.

Micul dejun se gateste singur,  pentru ca in orice bautura de ovaz, soia, cocos sau migdale hrisca se hidrateaza peste noapte si poate fi mancat un terci grozav. Poti aroma cu ce-ti place. Dupa gustul meu, vanilia e cea mai buna.

Gustarea e gata in 5 minute, pentru ca la cea hidratata peste noapte poti adauga seminte dupa gust, dar cu masura. Incearca nuca, in si floarea soarelui. 

Ciorba e mai bogata in macro si micronutrienti, daca adaugi hrisca doar spalata in oala fierbinte. Nu necesita fierbere. Tocanitele sunt deja laudate pana acum si iti recomand sa lasi un sos mai subtire, astfel incat sa nu o fierbi. O adaugi la sfarsit, cand oala e luata de pe foc.

E o cina ideala, ca garnitura langa peste sau carne alba, cu condimente sau nu, dupa gustul tau. 

Nu exagerez atunci cand va spun ca pentru mine e situatie de criza daca nu am hrisca in casa si uit s-o trec pe lista de cumparaturi.

You may also like

1 comment

Elena martie 11, 2020 - 5:39 pm

Asa este pentru mine lintea.. Lângă legume, ceea neagra, în salata sau mâncărica cea verde 🙂 mi am propus sa încerc și hrisca. Mulțumesc 🙂

Reply

Leave a Comment