Home Ce am mai aflat „Sarea in bucate”…doar o poveste

„Sarea in bucate”…doar o poveste

by Andra

E cazul sa ramana doar un titlu de poveste cand vrei sa fii sanatos si mai ales cand vrei sa slabesti.

5 grame de sare pe zi este recomandarea Organizatiei Mondiale a Sanatatii pentru consumul unui adult. Asta inseamna o lingurita rasa, insa nici macar aceasta masura nu ne ajuta foarte mult pentru ca e importanta forma linguritei dar si cat o umplem.
Cel mai important e altceva. Si anume faptul ca exista sare in orice produs achizitionat care a fost fabricat/prelucrat/conservat…etc. Pe acea cantitate de sare n-o putem masura, acesta fiind semnalul de alarma care pe mine m-a convins sa descopar trucuri prin care sa ma apropii de consumul de sare care sa nu-mi afecteze sanatatea.
Iata ce am facut:

  • ma limitez la achizitionarea de produse fabricate la scara industriala doar daca e strict necesar. Lista acestor produse a devenit din ce in ce mai scurta si asta s-a intamplat doar cu alocarea de timp din partea mea pentru a prepara in casa ce alta data cumparam. Cateva exemple: suc de rosii, legume murate, peste marinat sau afumat, carnati, sunca…etc. La toate aceste conserve am experimentat reducerea cantitatii de sare cat de mult a fost posibil.
  • adaug sare in mancare gatita sau salate dupa o dizolvare prealabila a acesteia in apa pentru a fi sigura ca gustul se uniformizeaza. In plus, pentru a evita ingerarea de cianuri pe care sarea fina alba le poate genera la temperaturi ridicate, adaug sare dupa ce mancarea s-a racit. 
  • folosesc condimente pentru educarea papilelor gustative. Am constatat astfel ca de fapt gustul mancarii poate fi chiar mai bun decat prin sarare daca potrivesti condimentele cu ingredientele din mancare. Am invatat din bucataria mediteraneeana ca la sosul rosu se potriveste busuiocul si organo, la omlete, salate sau legume la tigaie e perfect turmericul, carnea rosie e perfecta cu “cele 7 condimente” din bucataria araba…etc. Dar gustul nu se discuta, asa ca fiecare alege dupa cum i se potriveste.
  • privesc atent ce am pe masa pentru mic dejun si daca se afla produse despre care stiu sigur ca au sare precum branza, salata de icre, sunca…etc nu adaug sare peste legumele folosite ca garnitura. Iar proportia dintre legume si un aliment cu sare este cea din fotografie, unde doar cascavalul contine sare, urda fiind nesarata.
  • prepar paine in casa fara sare sau folosesc turtite de ovaz cu continut redus de sare. Ce am constatat e ca in felul acesta simt gustul alimentelor complet atunci cand mananc si astfel am redus si cantitatea de paine sau inlocuitori ai acesteia din alimentatie.
  • am renuntat la asa numitele “ticuri de gatit”. Nu mai pun sare in apa pentru mamaliga pentru ca mai mult ca sigur o consum cu ceva care contine sare, nu pun solnita pe masa niciodata ci doar o aduc daca simt ca nu pot sa mananc ce am pe masa, nu mai amestec varza tocata pentru salata cu sare pentru a deveni moale asa cum eram obisnuita…etc.

Si tot mai am retentie de apa, tot imi mai simt gambele umflate, asa ca mai am multe de facut si invatat. Dar sunt aproape de a castiga lupta cu sarea, ceea ce recomand tuturor. 

You may also like

Leave a Comment